Friday, June 8, 2012

selamat hari guru... terlambat, xpe kn...

Assalamualaikum wbt… 

Pertama sekali aku nk ucp syukur yg tak terhingga kepada Allah swt, kerana aku di beri nikmat yg baaaaanyak selama aku diberi peluang hidup…  Alahmdulillah, terima kasih ya Allah.

Kali ni nak bercerita sambil2 merenung apa yg ptt direnung. Walaupun blog aku memang tak ada pembaca, tapi aku suka menulis, aku yg jd penulis dan aku jd pembaca, hehehe itu biasa la kn. Walaupun ia dah lapuk, jika di singkap kembali, kadang2 ia jadi motivasi kepada diri. Itu lah kelebihn apa yg kita tulis wktu idea dtg.

Rasa2nya hari ini aku nak bercerita tentang kerjaya. Kerjaya ni jadi satu aspek yg besar dlm khidupn kita memandangkan dunia skarang ni perlukan duit untuk hidup, jadi utk cari duit kena ada kerjaya. Tak kira la kerjaya apa skali pun, guru, petani, tukang rumah, jurutera, mekanik, doctor, dan semua jenis kerjaya lah. Yang penting ia halal dan boleh menampung kehidupan seharian.

Aku pulak minat dalam bidang pendidikan, aku nak jadi pendidik. Tapi peluang untuk jadi pendidik tu tak de lg. bukan aku tak de kelulusan dalam bidang ni, tapi rezeki tak de lagi. Aku minat pendidikan bukan kerana ia kerja sekerat hari, bkn kerana cuti bnyak, bukn kerana hanya msuk n keluar kelas, tak de input yg pelajr dapat, bukan kerana tu. tapi, aku minat sebab aku fikir dunia pendidikan ni sangat mulia pada pandangan aku. bukan kerana aku tak de kerja utk aku jd pendidik.

Kita jgn fikir sbb tak de kerja kita msuk dalam bidang pendidikan, itu salah sebenarnya. Bidang pendidikan ni, ia sesuatu yg mencabar utk kita kendalikan. Kenapa aku kata ia sesuatu yg mencabar. Cba anda bayangkn, jika apa yg anda smpaikan kepada pelajar Sesuatu yg anda “agak2”, dan anda tdk pasti serta tiada keyakinan dalam input yg disampaikan, ia akan memberi kesan kpd ramai individu. Cthnya: pelajar anda bertanyakan tentang sesuatu hukum agama, dan anda kurang pasti dgn hkum tersebut, jadi utk mengelk dr pelajr melabelkan anda “TIDAK TAHU”, anda menjawab sekdr agk2. Awas! Apa yg anda lakukan sebenrnya salah dan pelajr2 anda tlh memegang hkum yg d tnya td sampai bila2.

Berapa ramai di luar sana yang bijak dlm akademik, tapi akhlaknya K.O… adakah ini matlamat anda jika anda menjadi seorang guru???

Ketika aku diploma dulu aku dlm bidang pendidikan, dan aku telah membuat kajian ilmiah tahun akhir aku tentang “Menilai Keberkesanan Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Akhlak Pelajar”. Bagi aku la kn, sangat menarik tajuk ni.

Nak tau knpa aku kaji tentang pendidikan islam??? Sbb ak fikir, di sekolah bg pelajar islam, ia dibekalkan dengan pendidikan islam, pendidikan syariah islamiah, pendidikan al-quran dan as-sunnah, tasawwur islam. Semua ini benda yg tidak lari dari aspek asuhan didikan akhlak islam. MENGAPA GEJALA SOSIAL PELAJAR MELAYU ISLAM MAKIN MENINGKAT?? Adakah ia salah guru yg mengajar di sekolah?? Atau salah ibu bapa yg mendidik?? Atau salah kerana suasana kehidupan masyarakat yg terlalu taasub pada hedonisme?. Semua ini menjadi persoalan pada semua. Mengapa ia terjadi???

Aku mulakn dgn guru mengajar di sekolah. Pertama, seorang guru yg mengajr harus mempunyai mint utk mengajr dan mencurahkn ilmu. Jika tiada minat, matlamat pengajaran dan pembelajaran  (P&P) hanya utk mncapai prestasi tinggi di sekolah, yg pnting sume plajar aku mengajr lulus. Yg ke2, cara penyampaian guru. Jika minat tlh ada, cara penympaian guru sudh smestinya akan menyeronokkan pelajr, dengan gaya, cerita, contoh2 dan sbgnya. Dgn ini ia menjadi 1 kesn positif kpd pelajr. Tetapi, anda semua harus ingt, minat pelajr utk belajr bkn 100% terletak pd guru, tapi ia terletk pada diri pelajar dan ibu bapa di rumah. Para guru sekalian, anda harus ingt, setelah anda di label sebagai “CIKGU, GURU, PENSYARAH dsb”, anda harus menjaga akhlak, tingkah laku, perangai, pakaian dsb di mana saja anda berada, kerana anda menjadi contoh bkn hri ini shj, tetapi utk slama2nya. Mungkin anda tidak kenal pelajr anda sleps ia tdk mnjdi pljr anda, tetapi mereka knl anda selamanya…

Jika kita kata salah ibu bapa dalam mendidik anak2, ak akn kta 90%  ya, dan 10% tidak. Bagi aku, ni pndapat aku la kn, pelajr ni dia akn ada mint utk belajr bermula dr rumah krn sejak mula dia knl dunia, dia knl ibu bapa dulu sblm kenal bnda2 lain. Ibu bapa lah yg membentuk dan mendidik serta mencorak nk jd apa anknya. Tp mungkin la dunia skrg pmbntu rumh dan pengasuh ank2 yg mendidik, ibubapa sibuk bekerja siang mlm smpai anak dh dewasa pn tak sedar.

Ada 1 cerita, aku pernah mngajr di sebuah sekolah menengah, seorg pelajr dtg pada aku dan meminta aku tolg dia, ak mcm biasa la on je tlg2 org tp jgn melampau-lampau. Hehehe. Mcm ni dialog aku dan bdk tu.

Budak tu : ustazah, sy nk minta tlg ustzah sikit boleh?

Aku : boleh, apa dia?

Budak tu : sy nk minta ustzh blikn sy alat menguji kehamilan.

(muka aku yg tunduk kt buku, tiba2 terangkat, mata aku jd bulat mcm bola, tp wt rilex je sbb skolah ni biasa bnda mcm ni)

Aku : knapa awk minta sy yg belikan? Cikgu lain yg dh kahwin kn ada.

Budak tu : sy malu dgn cikgu lain, dgn ustazah je boleh, nnti sy kna mrh. Tapi jgn bgtau cikgu lain

Aku : dgn sy awk tak takut?  (mungkin dia x tkut dgn aku sebb aku ni cikgu sementara, dan kalau aku mrh dia, dia tak teragk2 utk pgl geng2 dia utk sekat ak tgh jln, sbb ak dh d ingt kn awl2 oleh ckgu lain.)

Budak tu: tlg la sy ustazah…

Aku : ustazah tak boleh tlg, ustzh x kahwin lg, dan ustazah x kenal pn bnda tu mcm mna.
Dia pergi dengan hampa… yesss!! Aku menang…
            
            Kesimpuln drpd cerita td, pelajr skarg tak malu pd cikgu dengan perbuatan dia, dan mgkin apa yg dia lakuan tidak diketahui ibubapanya. Ibubapa zaman moden yg sibuk mengejr kerjaya tidk pernah bertanya apa yg dilakukan anak2 seharian di luar sana. Kalau kita salahkan pelajr sendiri, bkn slhnya. Dia budak2 yg bru nk belajr mcm2, perlukan bimbingan dr ibubapa terutamanya, guru, rakan2, suasana dan sbgnya. Jika ibubapa dah menitik beratkan tentg pndidikn akhlk islam d rumah, mungkin mereka salah pilih rkn yg tak terdidik dgn baik oleh ibubapa mreka, suasana di rumh dan sekolah mnjdi fktor kejatuhn akhlk dan moral pelajr jgk.
              
Habis dh aku rasa… kalau anda ingin komen, komen lah kat bwh ye… apa yg salah betul2kn, apa yg betul amal2kan… yg buruk jdkan iktibar, yg baik jdkn pengajarn.
Lengoh dh braso ngepek ni… heeeeeeeeeeee

Sunday, May 6, 2012

sape nk bc cerita...???

subhanallah... hari yg indah pagi2 lagi bersiap nk ke sekolah, wahhhh menatap matamu wahai student2 ku 
...
sprt biasa, tepat pkul 6.45 a.m, ak akn pnaskan enjin kereta, mnum pagi skit, pstu pegi mengajar...
owhhh hari ni lain, ak terlewat, pkul 7 bru nk cri kunci kereta, hbis dah aku, aku da la tkt drive time pagi2 ni, klu awl2 pgi kereta kurg ckit... ni da lebh kul 7, trafic lingt kwsn sek la, haish bengang aku...

xpe2, relax wahai diri.... 

memandgkn aku baru je dpt lesen, tkt ada jgk la ckit. hari tu memg skit kn hati aku je...

 tgh2 ak syok drive, ak tau la kt depn tu kwsn sek, trafic light pn hjau lg, so, memg xde niat nk berhenti la...

tiba2, kereta depn aku berhenti mengejut, astgfirullahhhh,,, ko ingt ni jln mak ayh kau buat, ikut suka ati je nk berhenti, pstu dia jln ikut suka ati jeee...

nk kta dpn sana ada bdk sekolh melints pn x, nk tkt apa plk.... eeee geram giler....

tp xbaik geram2 kt org,,, mgkn ada la tu sbb dia berhenti...

memg la, tp klo ak terlggr dia, apa nk kta????

xpe lah bnda da leps, dan semuanya selamat...

pandu berhati2, ingtlah org yg tersayang...

wallahua'alam....

JOM KTA NYANYIIII... ( tp d hati ada Allah)




Jika engkau minta intan permata tak mungkin ku mampu
Tapi sayangkan ku capai bintang dari langit untukmu
Jika engkau minta satu dunia akan aku cuba
Ku hanya mampu jadi milikmu pastikan kau bahagia


Hati ini bukan milik ku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan… kamu…

Sayangku
Jangan kau persoalkan siapa di hatiku
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu
...


tut tut... sms msukkk....

terima kasih Allah kerana kau pertemukan aku dengan orang yang selalu mengingatkan aku padaMU...
3 hri yg leps mgkin dia lihat ak tenggelam dalam mimpi indah yg x kekal, sempat dia berpesan pada ku melalui sms, isi kndungannya mcm ni, "jgn samakan dan susun cinta mengikut keutamaan krn stiap cinta adalah berbeza dan tiada ukuran yg blh di buat... cinta pada ayah bonda, keluarga, harta benda, agama semuanya berbeza, ia tidak akn dpt di susun..."


terima kasih pada dia kerana mengingatkan aku tentang cinta yg utama...


semoga kekal selamanya,,, amiin...

Wednesday, April 25, 2012

hari ini dalam sejarah... :)



hari ini aku menangis,hari esok aku gembira... itu lah kehidupan, bahagiakan.

setiap hari semua yang ada dalam kehidupan kita berubah.

hari ni mood aku Alahamdulillah gembira, dalam gembira di sudut hati aku bimbang akan kesedihan datang menziarahi aku sekali lagi...

tiada siapa inginkan kesedihan dalam hidup... namun, kesedihan itu ujian, ujian itu perencah kehidupan...

sweet sour kan hehehehe...

Alhamdulillah, terima kasih Allah kerana memberi peluang untuk aku meneruskan hidup...

subhanallah....

Friday, April 6, 2012

SURAT CINTA UNTUK CALON SUAMIKU



Pemilik cintaku selepas Allah dan Rasul...

Friday, February 10, 2012

Ya Allah…saat aku mula menerima dia dalam hidupku, mengapa ujian datang menyapa membuat aku ragu pada dia, membuat aku jadi benci pada dia. Seandainya aku tahu ini semua yang mengelilingiku, aku akan lari secepat mungkin, kerana aku tahu semua ini sakit untuk aku tanggung…

Ya Allah, andai ini yang membuatkan aku lebih dekat dengannya untuk aku bermujahadah kejalanMU, aku terima Ya Allah…

Namun, kadang kala aku tewas, aku lemah, aku rebah sendiri dengan apa yang berlaku.

Ya Allah, jika telah kau pilih dia untukku, dekatkanlah dan satukanlah hatinya dengan hatiku dalam mahabbahMU,, jika dia bukan diciptakan untukku, tenangkanlah hati ku dan biarlah aku redha dengan semuanya.

Ya Allah, ujian yang kau berikan amat berat untuk aku pikul, tapi aku tahu engkau tidak pernah bebankan aku dengan ujian yang tidak dapat aku tanggung. Aku tahu, walaupun ujian ini berat, namun engkau tahu kekuatan hambaMU…

Ya Rahman Ya Rahim… dekatkan lah dia dengan ku andai dia tertulis di luh mahfuzMU, satukanlah kami dalam mahabbahMu, permudahkanlah segala2nya…

Aku redha dengan apa yang engkau tetapkan untukku…

Amiinnn…

Sunday, February 5, 2012

istikharah cinta

Bersaksi cinta di atas cinta
Dalam alunan tasbihku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman di malam sunyi penuh doa

Sebut nama-Mu terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjuk-Mu
Satu nama teman setia
Naluriku berkata

Di penantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Memenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu

Di istikharah cinta