Saturday, April 30, 2011

الأحلام

Kehidupan ini yang mengajar kita pelbagai situasi untuk kita melalui liku-liku hidup, semuanya bukan kita pelajari di dalam kelas dan duduk bersama teman-teman di bangku untuk kita kuasai bagaimana untuk kita menjadi seorang yang sabar, bagaimana untuk menyayangi seseorang. Semua ini adalah lahir dari diri kita yang tahu untuk mengawal emosi, untuk menzahirkannya. Semua sifat ini adalah anugerah Allah swt untuk setiap hambanya. Cuma hambanya itu sahaja yang perlu mengawal dan tahu menilainya. Sebaliknya sifat lain yang bertentangan dengannya seperti sombong, angkuh, tamak dan sebagainya juga merupakan dari Allah swt, Cuma seseorang itu perlu pandai mengawalnya. Setiap orang mempunyai sifat ini, Cuma iman yang sentiasa mengawal dirinya, jika tiada iman di hati, apa sahaja yang terlintas di hatinya itulah yang dilakukannya. Suka aku katakan “tepuk dada tanya iman”.

Aku.. bukanlah manusia yang sempurna, yang tidak pernah melakukan kesalahan dan kekhilafan. Mengapa ada waktu hati aku tidak tenang, seakan ada ikatan yang tersimpul yang sukar untuk dileraikan. Pada malam sebelumnya aku bermimpi ada hamparan yang sangat besar dan diatas hamparan itu tertulis asma ul husna. Aku disuruh melipat hamparan itu, tapi aku seakan sukar untuk melipatnya, dan aku berusaha sedaya upaya untuk melakukannya, akhirnya aku hanya menggulung hamparan itu. Aku tersedar dari mimpi itu, aku berfikir panjang. Aku bangun tenangkan hati ku di sejadah… tapi aku... Aku tidak tahu apakah alamat pada mimpi itu. Malam itu, aku merasakan malam terlalu panjang.

Mungkin Allah ingin mengingatkan aku supaya aku tidak terlalu bahagia hidup di dunia, dunia ini sementara. Tidak ada yang kekal. Ya Allah ampunilah segala dosaku… sekiranya aku berada di jalan yang salah, kembalikan aku ke jalanMu.. semoga hidupku dalam keradhaanMu… amiiin…

Aku…

فقير عند الله....

Wednesday, April 27, 2011

ustazah, saya tak minat bahasa arab....

Pada tahun 2007…

Da lama dah la, kira2 dalam 4 tahun yang lepas… waktu tu aku di semester 4 nak naik sem 5, masa ni diploma kat UNISZA terengganu. Memandangkan aku ambik kos bahasa arab dengan pendidikan, jadi aku kena la pergi praktikal.

Cikgu muda, 19 tahun heeeee…

Aku kena mengajar di sek. men. Keb. Agama durian guling, Terengganu. Aku kena mengajar tingkatan 2C, 2D, 1A. sume tiga2 kelas ni kelas budak2 pandai la, sebab sekolah ni satu tingkatan tu dalam 9 kelas ada. Alhamdulillah, diorang tak pernah buat aku pening, sume diorang baik2. Boleh tahan besar la sekolah ni. Aku kena mengajar subjek bahasa arab komunikasi, pendidikan islam dan modal insan. Sangat mencabar bagi aku sebab kali pertama nak berhadapan dengan masyarakat yang orang labelkan “cikgu”. Yes!!! Aku lah ustazah!!!

Mula dari saat ni, aku kena berubah, jadi mature walaupun hakikatnya aku tak mature. Aku sebenarnya sama umur dengan student aku yang tingkatan 6 atas waktu ni. Sepatutnya, jika dia lalu lalang depan aku, dia la yang patut malu dengan aku, ye la aku kan ustazah… ceeeeewahhh… tapi kali ni terbalik daaa, aku yang malu tak tau nak kata, bayangkan pelajar sama umur dengan ustazah, sangat2 mencabar.

Nak di ceritakan di sini, aku ada bermacam ragam pelajar, ada yang banyak cakap, ada yang suka nama dia di sebut dalam kelas, ada yang selalu muncung waktu aku mengajar, ada yang suruh aku ajar melukis la, macam2 ada. Ada seorang pelajar aku ni, namanya nabila. Dia suka waktu aku mengajar pendidikan islam, tapi dia orang paling menyampah waktu aku mengajar bahasa arab… nak tau kenapa??? Tunggu…

Nabila: ustazah, yang ni maksud apa?

Aku: owh yang ni… kan ustzah da kata, kalau tak tahu, perkara pertama yang kamu kena buat apa???

Ramai2: bukak kamusssss!!!!

Aku: na’am… ahsantum. Nabila, enti bukak kamus dulu, lepas tu baru tanya ustazah, boleh?

Nabila: (angguk2 kemalasan)

Selepas tamat kelas…

Nabila: ustazah, ustazah… tunggu kejap…

Aku: ye nabila, ade apa?

Nabila: ustazah, saya tak minat bahasa arab laaaa… susah la ustazah bahasa arab ni, susah dari bahasa inggeris tau, ye la ape tak susahnya, perkataan sama, tapi baris lain, dah jadi maksud lain,,, tolong la saya ustazah, ajar la saya cara yang paling mudah nak pandai bahasa arab, saya nak lulus je dalam exam, sebab sebelum ni saya tak pernah lulus pun…

Aku: (senyum mendengar celoteh anak muridku yang comel dan berlesung pipit) erm macam ni la

nabila, nanti masa terluang, enti pergi rumah ustazah ya. Nanti ustazah tolong enti...

nabila: terima kasih ustazah… hehe

lepas tu dia selalu la datang rumah aku, kadang2 tu dia tidur je rumah aku, aku tak kisah lah. Tapi nabila memang manja dengan aku. Mungkin dia anggap aku kakak dia la kot, tak kisah lah…

musim peperiksaan tiba…

aku: nabila, enti dapat gred apa subjek bahasa arab?

Nabila: saya dapat B ustazah, syukur Alhamdulillah, ni sume jasa ustazah yang selalu tolong saya.

Aku: bukan ustazah, tapi Allah yang bagi, Cuma ustazah ni sebagai sandaran je…

Nabila: (senyum)

Selepas aku habis praktikal ade la jugak aku berhubung dengan dia melalui handset… lepas tu lama jugak la tak berhubung dengan dia, masing2 sibuk.

__________________________________________________

2 tahun kemudian, 2009…

Waktu ni aku dah tak lagi belajar di Terengganu, aku di UPM.

Tiba2 telefon aku mengalunkan lagu yang dah aku setkan... tertera di skrin nombor yang asing bagi aku.

Aku: hello, assalamualaikum…

Nabila: waalikumussalam… ustazah kenal lagi tak suara saya??? (lembut suaranya)

Aku: maaf, ustazah tak ingat ni, ramai sangat la, macam sama je suara (padahal memang aku hampeh bab mengingat suara orang)

Nabila: ni nabila ustazah… (sambil gelak2) ustazah ape khabar?

Aku: masyaAllah, nabila ke… maaf la ustazah terlupa dah suara sape tadi, Alhamdulillah, ustazah sihat, enti sihat nabila?

Nabila: sihat ustazah…

Aku: nabila, macam mana belajar? Ok tak ustazah yang mengajar bahasa arab sekarang?

Nabila: ok je belajar, erm lepas ustazah keluar tu, ustaz yang ganti, tapi tak best macam ustazah menagajar… saya dah pindah sekolah usatazah…

Aku: owhhh,,, (dalam hati aku kata, tak kan sampai tak suka ustaz pun boleh tukar sekolah, dah la budak ni tak suka bahasa arab, hati aku memang ade sedikit bimbang)… enti tukar sekolah??? Kenapa nabila? Enti tak suka bahasa arab ke enti tukar sekolah?

Nabila: bukan ustazah, saya sekarang masuk sekolah tahfiz, saya nak jadi macam ustazah, saya nak pandai al-quran, bahasa arab n sume ilmu2 agama. Nanti saya nak sambung belajar kat mesir.

Air mata aku menitis tanpa dipinta, aku memang tak menyangka, seorang pelajar yang tidak minat bahasa arab berfikir sampai ke situ, dan aku paling terharu, dia nak jadi macam aku… mungkin pada dia aku baik (pada hakikatnya aku memang tak baik pon hahaha).

Aku: betul ke nabila, apa yang ustazah dengar ni???

Nabila: betul la ustazah, tak kan saya nak tipu ustazah pulak…

Aku: ustazah doakan semoga enti berjaya untuk menjadi hafizah, dan berjaya dalam hidup dunia dan akhirat…

Selepas tu, nabila tak ada berhubung lagi dengan aku, lagi pun aku tak de no telefon dia.

_______________________________________________________

23 april 2011, 4.55pm…

Tiba2 telefon aku menjerit menandakan sms masuk. Aku ingat kawan aku si yuk lian tu, besenya waktu ni dia akan mesej aku untuk pinjam laptop. Rupa2nya orang yang aku tak sangka2…

Nabila: “salam,ustazah.. mtk maaf, lama dh x bertnya kbr. Cht? Ana skang bru pkai hset.he2… lot of luv I am nabila”

Aku: “wsalam nabila… ana bikhair walhamdulillah,, kaifal hal ya habibati? Aina tadrusinal a’an?”

Kami berbalas beberapa mesej, sehinggalah ke mesej ni…

Aku: “xpe klbhn org hafaz quran ni Allah bg rzki istimewa utk dia.. bgus la enti ambk stam,ustzh doakn, enti mumtazah fil imtihan… belajar b’sgh2 ye, Allah x nilai kptusan exam kita, tp Allah nilai usaha kita b’juang dmi dpt sdikit ilmuNya… hebatkn Allah, xpernah pilih kasih…”

Nabila: “jauh lg kembara ana… btul, Allah maha adil.. dia juga hntrkn ana seorg insn yg baikutk d contohi n memberi nsiht ttkala dlm ksushn. Terima kasih ustzh… uhibbuki lillah..”

Tatkala mesej ni yg aku baca, aku amat2 terharu, rupa2nya ada pelajarku yg jadikn aku sbg conth yg ingin dia ikuti… hebatnya Allah swt…

p/s: jika anda seorang guru, jd lah guru yg menjdi contoh yg baik utk pelajar2 anda wpun anda seorng yg gila2… jika anda mnunjukkan contoh yg tidak baik dan murid anda mnirunya, anda yg akan berdosa selama2nya…

حبي وقلبي...

أحاول أن أحصى
عدد مربعات النور
التي تؤطر النوافـذ المزركشة بخطوط
الليالي
وجهه في عينيني
لماذا أنت؟
ما أدري
شوقي وحبي إليك
إلى الله أشكو لا إلى الناس حبها
يا إلهي...
إني شديد العطش لقائك
ثون وقتي...
وأنت في قلبي
وأنت في عينيني
وأنت روحي
حبك حبا شديدا
مشيتُ وحدي حين الشوق مجيء

Tuesday, April 19, 2011

majlis makan malam pelajar bahasa arab upm heeeee


aku n kwn aku... ajk dekorasi n tempt vs ajk mkanan heheeheheheh


tgh bincang2 ckit... perkara yg plg pentg dlm menjlnkn sesuatu mjlis heeee


ni msa cri2 meja dlm stor heeeee



malam sblum mlm kjadian heeee... bertungkus lumus siapkn dewan heeeee


msa hbs da mkn... bnyak giler ak makan... Alhmdulillah, rezeki dr Allah heeeee



cntik x susunan tu...weeeeee...


ni time ambk cnderahti ngan pengarah... weeeeee :)


msa habis majlis makan malam dh... sje posing2...

terima kasih sume kwn2 yg bnyak bntu aku dlm menyiapkn dewannn... aku hrgai jasa kalian semua... syukran wajazakumullahu khairal jaza'....
أحبكم حبا شديدا.... شكرا على كل حال

Sunday, April 17, 2011

BUAT MAJLIS + CIPTA SEJARAH BARU = GRAD INSYAALLAH


ni kembojaaa... heee


ni bunga kerts yg aku ambk ala2 nk mencuri...

ALHAMDULILLAH… syukur padaMU tuhan krn tlh mempermudhkn kerja kami dalam menjayakan majlis makan malam untuk meraikan kami yg dh final year… owh aku da final year ea… ok2 xpe, kerja tgh menunggu,, habiskn belaja dlu cehhhh heeeee….

Wlaupn kami buat majlis tu xbpe smpurna, tp aku syukur dpt membhagiakn hti sume pnsyrah n kwn2 aku,,,, yeahhh aku n ajk yg lain da berjya ngeee. Nk tau x ape cite??? Cer citer cer citer, nk citer r ni heeee


14 April 2011… tarikh yg menjadi kenangan lah, rindu kwn2 yg da mngjr erti sabar, erti kasih syg n bnyak erti lah heeee, x dpt nk kira. Before mlm kjdian tu, bnyak bnda yg blom setel, aku n kwn2 lain separuh mati wt keje.

Bnda yg plg aku xleh lupa pgi 14 april tu… bgn je pg2 pergi carik bunga… wow pergi cari bunga. Ladiesnye aku rasa. Mcm crita dongeng zmn2 dlu je… pergi petik bunga.

Mula2 ambk bunga kt kolej 13, cantik sgt bunga tu, heee nma lg pmpuan xleh lari dr bunga. Tp aku xde la ska sngt klo org bg bunga, mcm tgh skit n da mati je klo bg bunga kt aku hak2. Klo pmpn lain ska la kot klu dpt bunga, mlompt2. Aku xde la smpai mlompt, tp klo bg nasi kukus memg mlompt la kot aku heeee… mknan kgemaran tuuuuuu. Klo sape nk ngort aku bg je nasi kukus cmfm2 da pikat aku haha xde lah main2 je…(jap rmai yg dtg nk mngort hu3… cehhh bajet lawo)


Eh kt mna dh td???? Haaaa pegi ambk bunga, bak kta kwn aku “MUUUUUUUNGAAAAAA” kn best sebut tu, mengde2 gtu ha3. Msa tgh ambk bunga tu, mcm2 msalah nk dptkn bunga 1 plastik, ada kerangga la, bunganya tinggi la, pokok tu kt bwh bukit la… hnya kerana bunga 1 plastik je, aku tergolek dr ats bukit smpai ke bwh, fulamak best giler msa tu, mcm citer Hindustan haha… hampez, nsib baik tepi blok pmpn, klo x jd mka 50sen la aku heeeeee.

Leps je ambk bunga yg pokoknya tinggi giler, aku ngan kwn aku rse penat daa. Brnti breht jap, pstu aku bru tringt, wtpe nk sibuk2 ambk yg tinggi, bunga kertas yg cun melecun x nk ambk, pokoknye rndh lak tu, bunganya bnyak. Aku pun buatlah projek curi bunga kt kolej org, (curi ke???) xcuri la, slagi aku bdk upm aku blh la nk petik bunga kt sini heee.

Ak rsa kn msti bdk2 kolej13 tu berdendm ngan bdk kolej5, sbb sbb belash hbs bunga kt kolej dorang heheheh…

Ye la kn, ak nk beli bunga, rugi, nk tau sbb ape??? Ape mknanya UPM, P = pertanian a.k.a putra klo bunga yg da ade kt taman tu kita beli, hbs r duit aku, dr jtuh ke bwh baik aku ambk. Mst tertnya2 kn aku nk wt ape bunga, xpe2 nk citer r ni, sbr ckit ea. Sbnrnya tema majlis mkn mlm kami “ar-rabi’ fil jamii’ah” mksd dia musim bunga di university. Jd aku bahgian ajk tempat dan dekorasi mst la kna cari bunga nk hias kt mjls tu… kira cerdik gk r kadang2 belasah bunga kwsn kolej je he3.

Pstu, siap2 kt kolej13, aku pn nk g cari kt taman pertanian UPM… vroooommmm kami pegi, eh xnaik moto pon, jln kaki smbil2 joging pg2 yg indah… wahhhhh kt situ bestttt sgt, taman bunga nma dia taman ape ntah, tp bunga bnyakkkkkk sgt. Mula2 mcm bese, xnk mintak, tp ak mst kna jd budak u yg ade adab ha3, aku pn mintak la ngan mak cik kakak (sbb dia nk kta muda, xla muda sgt, nk kta tua muda lg) yg jga taman tu, mak cik kakak tu cntik la, mcm bunga2 dia kot heeee.

Ni antara diolog poyo aku:

“kak, boleh x sy nk ambk bunga kat sini???”, sopan betul aku ye…

“nk wtpe?” serius giler…fuhhh

“kami ade mjls mkan malam, tema kami musim bunga, jd kami nk ambk bunga kt sini ckit la”, fulamak ayt aku, tersusun rapi heeeee…

“erm, ade alat ke nk potong bunga tu???” dia tnya alat plk dh, akunye bkn bdk pertanian huhuhu…

“xde, kami petik mcm tu je lah”, ala2 tkt gtu…

“tu ambk kt mna bunga tu?”, fuyo dia soal slidik plk dh aku ambk kt mna.

“owhhh yg ni sy ambk kt kolej13”, aku saling pndang2 la plk ngan kwn aku ha3, ala2 tkt kna mrh gtu.

“erm awk ambk je yg mna berkenan d hati, mari sy tunjuk, tu bunga orkid boleh ambk jugak”, aih mimpi ke ape ni, dia suruh ambk mna yg aku suka

“owh xpe kak sy pegi sndiri, trima kasih ye kak”, aku rse nk tergolek ska hahaha

Mak cik kakak tu senyum je, ingtkn nk ceramah kt aku jgn ambk n petik bunga d kawasn UPM haahahaa… rupenya2 sje wt mka serius… terima kasih bnyak2 tau mak cik kakak yg bg aku bunga n memprmudhkn urusn aku. Smoga Allah prmudhkn jugk urusn dia, amiin…

Aku pn ape lg, ambk bunga sebnyak mungkin, dpt la 2 plastik,,, heheheh kami balik dengan hti girang, tiba2 lalu depn mak cik kakak tu plk…

“trima ksih ye kak”, senyum seindah suria aku hahahah

Segalanya berjln dgn lncr… hehehehe… terima ksih sume yg daa bertungkus-lumus bntu aku siapkn dekorasi tu…

15 april 2011… ni nk smbg cite… lepas diner tu kami kemas2 n pstu smbung wt keje coz esoknya presentation kul 10 pg, kul8 ade kelas… spnjg mlm aku n kwn2 xtdo wt keje skolah… alhmdulillah keje aku siap dlm 7pg… aku pn blik bersiap2 nk g kelas kul8…

Letih, penat, rse mcm nk mati pn ade gk, gagahkn jugk pegi kels memndgkn kels kul8 tu last dh, hr tu lec nk gtau muqarrar yg msuk exm… so wlau mcm mna pon memg kna pegi.

Smpai la kels kul 10, turn aku present da leps, pstu aku mula la operasi tdo dlm kels…

Aku bkn tdo bertelngkup kt meja, tp ak tdo bersndr kt krusi… wahhhhh bestnyeee dpt tdooo haha

“ha ni knpa tdo??? Best sgt ke dk dlm air-cond smpai sempat tdo…”, alamak ai mimpi ak d gngu la plk… aku pn bgn, fuhhh terkejut aku sume org pndg aku, pensyarh aku skali tercegat depn mata aku… waaaaa aku maluuuuuuuuuuuuu…. Sume org gelakkan aku…

“ermm maaf ustz, ana tertido…”, smbil snym muka x berslh…heeee

“mcm mna blh tertdo ni”, memndgkn ustz da penah gtau, kels ni memg xkn ada org yg tdo coz ni kn kels multimedia…heeee tup2 aku yg cipta sejarh tdo dlm kels hahahahahaha…

Bdk final year wt hal….

Dah hbs dh cite aku….weeeeeeeeeeeeeeee…

Wallahua’lam…