Sunday, March 27, 2011

master...

sedar tak sedar, aku da nk habis upm... alamak ai, rase macam sekejap je belajar...
nape la cpt sgt habis belaja ni. aku bru nk enjoy, tup2 da sem 6.

ahad, 27 mac 2011...

tadi aku pergi kat pameran postgraduate,,, sebenarnya pegi bkn nk dftr ape pon... sje je, entah aku pun tak tahu, ade ke aku pergi dftr utk smbung MASTER SESI 2011/2012..

ish aku pon tak paham la nape aku g dftr. aku wt kajian tentang sastera arab... ok r drpd xde kn.

msa nk dftr tu, berdebar2,,, macam isi borang nikah hahahahahahahahahah...
ade ke berdebar2, ade r, aku yg berdebar2. aku pn xphm la diri aku sndiri ni.

aku kna fikir 100x la nk smbung master. bkn senang nk smbung master ni. btol x??? mst la btol kn, klo sape kta xbtol tu,,, memg nk kna ngan aku r.

tapi rancangn aku la, aku nk smbung master pendidikan... moral education...

"eeee korg ni aku xpham la,,, entah korang ni kn, persepsi korg jd cikguuuuu je... xde keje lain ke??? klo takat nk jd cikgu tu baik korg xyah smbung master,,, ni nk smbung master pndidikan,, alih2 jd cikgu skolah menengah je,,, klo korang nk jd pensyarah korg kna smbung biar selaras dengan bidang korang la.... ni main campur2..." pnjg lebar dia (sorg kwn aku) berleter macm mak nenek.

"mak ai,,, ad jgk yg nk kna sumbt dengan ksut crocs aku dlm mulut tu,,, mulut tu jga2 ckit ea,,, xde insurans langsung, ko beli ktne mulut ko ni??? clopar sangt... berani ea dia ni...." dlm hti aku berkata2...

tiba3... aku bersuara...

"kami yg nk ambk pendidikn ni, juz nk smbung yg da kami ambik msa diploma dlu laaaa... lg pon...kami boleh jdi PENSYARAH KPD BKAL2 CIKGU......!!!!!!" bru ko tau ea aku pon pndai gk menjawab... hehehehehe

mayb pada dia profesyen cikgu ni hina sgt kot... klu ade master jd cikgu bg dia xde mknanya la kot... owhhhh bru aku tahu org yg jd cikgu ni juz nk dpt duit je... ptt la murid2 skang tunggang langgang dr segi akhlaknya, sahsiahnya, n ilmunya sekali... bdk2 skang blaja juz nk dpt A je... (termsuk la aku).... ptt r tnya itu ini sume xtau... termsuk la dia jugak,,, ckp pndai buat xreti... ni yg ksut aku selalu nk terpelanting je kt org cmni...

fuhhhh... geram aku dgr bdk ni ckp... eee dia ingt aku pkai tdung cmni mulut xlaju ke??? ai aku lg laju kot mulut,,, cma mls nk layan je,,, aku kesian ngan kwn2 aku yg xde pndidikn ni je... bkn ape, klo ktorg sume ade pnddikn best la menjwb... he4... klo ko nk rsa ape yg aku bidas,,, try r skali lg...

lg pon xbaik mrh2 org kn... biarkn je la,,, bg je kt dia... hnya dia sorg yg tau psal pndidikn ni...

baik aku pegi library siapkn keje,,, senang ati aku,, layan ke bdk ni wtpe

seleps tu aku ke PSAS UPM... siapkn keje...

maafla klo terkena pd pembaca tu... bkn sengaja,, tp luahan rasa je. maaf dipinta 0-0.....

byeeeee... kta jumpa lgi...

Saturday, March 26, 2011

untuk sape2 yg hati rase tak tenang... sweeet..

Bukan Terlupa Tetapi Pura-Pura Lupa



Apabila kita melihat manusia pada zaman kini, sudah banyak yang lari dari landasan yang benar. Ramai yang mula mengambil jalan singkat ke neraka sedangkan bilangan yang mengambil jalan yang diredhai oleh Allah SWT amatlah sedikit jika dibandingkan dengan mereka yang mengambil jalan singkat ke neraka ini.

Wahai kawan sekalian sedarkah anda,
Maksiat yang berleluasa di sana-sini,
Batas pergaulan pula tidak dijaga,
Pegangan agama entah ke mana?

Begitulah ibaratnya mereka yang bergelar Islam hanya pada namanya yang indah tertulis ‘Binti’ dan ‘Bin’ namun perangainya tidak seindah itu. Inilah hakikatnya yang pahit. Sekiranya kita pergi ke mana-mana pusat membeli-belah, sudah tentu kita akan melihat si pembuat dosa ini bermaharajalela.

Ada yang tudungnya terbang,
Ada yang berpegang-pegangan,
Ada yang dirinya ditayang-tayang,
Sedihnya apabila agama tidak dipegang.

Kaum hawa terutamanya, sudah kian hilang rasa malunya. Tegar mendedahkan aurat di sana-sini. Seolah-olah perkara tersebut adalah perkara yang diredhai Allah. Apabila ditanyakan kepada mereka, "Bilakah akan terbuka hatimu untuk bertudung?". Pasti kebanyakan mereka akan menjawab seperti ini:

  • "Alaa...esok lusalah saya insaf!"
  • "Tudung itu harus dipakai dengan ikhlas,mana boleh paksa-paksa? Belum dapat petunjuk lagi, insyaAllah suatu hari nantilah."
  • "Suka hati akulah bila aku nak pakai tudung. Orang yang pakai tudung lagi teruk perangainya daripada aku, jangan sibuk nak tegur akulah."
  • "Kau jangan nak lecture aku. Aku tahulah apa yang betul atau tak!"

Itulah kebanyakan jawapan dan alasan yang kita dengar daripada anak-anak gadis kita sekarang. Mari kita kaji pula tafsiran Surah An-Nur ayat ke-31.


Katakanlah kepada wanita yang beriman:Hendaklah mereka menahan pandangannya,dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya,kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya,kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka,atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka,atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. [Surah An-Nur: 31]

Sudah terang lagi bersuluh bahawa kaum hawa diwajibkan oleh Allah SWT untuk menutup aurat mereka. Tetapi mereka yang tidak tahu malu kepada Allah masih berani mengatakan bahawa mereka belum ’insaf’ untuk menutup aurat mereka.

Wahai kaum hawa yang sudah hilang dari jalan yang benar, insaflah sementara pintu taubat Allah masih terbuka. Andai ajalmu tiba pada hari esok, semuanya sudah terlambat. Ingatlah!

Menutup aurat itu bukanlah kehendak sama ada kita mahu atau tidak, tetapi ia merupakan kewajipan yang telah diperintahkan oleh Allah SWT.

Di antara punca utama mengapa kes-kes rogol kian berleluasa adalah kerana kaum wanita yang suka menayangkan tubuh mereka yang kononnya seksi, hot, dan pelbagai lagi istilah untuk menggambarkan betapa hebatnya badan mereka itu. Malah, ramai menyalahkan kaum lelaki kerana terlalu miang.

Persepsi ini salah! Lelaki, kalau tidak ada apa-apa yang menaikkan syahwatnya, nescaya lelaki tidak akan bertindak sedemikian. Wanita kini yang sibuk berdandan terleka dan sibuk mengejar kecantikan duniawi sedangkan mereka lupa bahawa kecantikan yang paling diredhai Allah ialah kecantikan menutup aurat.

Buat kaum adam pula, bukankah Allah telah berfirman di dalam Surah An-Nur, ayat ke-30 yang bermaksud:

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam Pengetahuan-Nya tentang apa yang mereka kerjakan.

Jelas bahawa lelaki juga harus memelihara pandangan mereka dari perkara-perkara yang boleh mengundang maksiat. Namun,mereka lupa, atau pura-pura lupa. Yang lebih memalukan adalah ada yang tidak mengetahui tentang perkara tersebut.

Berpakaian terkoyak sini sana,
Berseluar sendat nampak susuk badannya,
Lelaki pula naik syahwatnya,
Hingga maksiat kian berleluasa.

Beginilah yang terjadi apabila kaum wanita ingkar perintah Allah SWT. Dosanya bukan sahaja kerana dia tidak menutup aurat, tetapi dosanya berlipat ganda apabila dipandang oleh lelaki sehingga timbul syahwatnya. Lelaki pula, dosanya bukan sahaja kerana melihat aurat si wanita, namun dosanya pasti berlipat ganda sekiranya lelaki itu berjaya memujuk sehingga hilanglah ’mahkota’ wanita tersebut.

Kemudian,berdosa pula mereka yang membuang bayi luar nikah. Semuanya bermula kerana ingkar menutup aurat dan ingkar menjaga pandangan.

Bukan sahaja soal aurat menjadi persoalan zaman ini,malah soal batas pergaulan menjadi isu yang panas.

“Hai sayang...I rindu dengan you, nanti kita dating kat tempat biasa ye.”

Manusia yang kemaruk cinta sebegini amatlah mudah untuk digoda syaitan untuk melakukan maksiat. Memang tidak hairan kerana di dalam masyarakat kita kini, budaya couple dianggap sebagai perkara biasa. Betapa salahnya mereka. Allah telah memerintahkan kaum lelaki dan wanita agar menjaga pandangan mereka dan memelihara kehormatan mereka.

Allah tidak pernah menyuruh kita untuk bercouple, berpegang-pegangan dan bermesra-mesraan. Betapa manusia kini berpura-pura lupa. Sehinggakan ada yang sanggup berkorban segala-galanya demi si dia yang dicintai.

Untuk apa wahai kawan, sekiranya hubunganmu itu bukanlah hubungan pernikahan yang sah?

Untuk apa wahai kawan, sekiranya hubunganmu itu dilandaskan oleh nafsu dan kehendak hati yang dibisik oleh syaitan?

Sekiranya mengadakan hubungan terlarang sebelum perkahwinan itu baik kononnya, fikirkanlah mengapa Allah menyuruh kita agar menjaga kehormatan dan pandangan kita?

Sesungguhnya Allah lebih tahu apa yang lebih baik untuk kita. Cintailah Allah terlebih dahulu, nescaya kamu tidak akan hilang arah. Apabila si wanita dan lelaki berdua-duaan, mereka lupa bahawa pihak ketiga adalah syaitan. Orang yang bercinta begitu khusyuk menuturkan kata-kata cinta, sehinggakan mereka tertinggal solat dan meninggalkan pegangan agama mereka, semuanya kerana mereka tunduk kepada nafsu dan bisikan syaitan.

Malulah kepada Allah SWT,
Contohilah Rasulullah SAW,
Jauhilah maksiat.

Jagalah pandanganmu,
Peliharalah auratmu,
Wahai anak-anak Adam,
Janganlah berpura-pura lupa,
Kerana mungkin sahaja ajalmu esok.

copyright : iluvislam...

Thursday, March 17, 2011

gadis kecil

Tubuh itu mengingatkan daku
sebatang pinang di desa sepi
kurus dan tinggi
ketika ribut besar
pohon sekitarnya rebah terkapar
dan pohon pinang tegak menanti
sinar mentari pagi

Demikianlah gadi kecil itu
kurus seperti sebatang pinang
bertahun berulang-alik melalui
penjara kawat duri menemui
ayahnya yang bertahun pula sendiri
menentang tiap penderitaan
tabah dan beriman.

Gadis kecil itu mengagumkan daku
tenang dan senyuman yang agung
dengan sopan menolak pemberianku
'saya tak perlu wang, pak cik,
cukuplah kertas dan buku.'

Usianya terlalu muda
Jiwanya didewasakan oleh pengalaman
tidak semua orang mencapai kekuatan demikian
ketabahan yang unik, mempesonakan.
Bila aku menyatakan simpati dan dukaku
rasa pilu terhadapnya

sekali lagi dia tersenyum dan berkata:
'jangan sedih, pak cik, tabahkan hati
banyak anak-anak seperti saya di dunia ini.'

Aku jadi terpaku
dia, si gadis kecil itu menenteramkan
mengawal ombak emosiku
jangan sedih melihat derita pahitnya.
Alangkah malunya hati seorang lelaki dewasa
yang mahu membela manusia derita terpenjara
menerima nasihat supaya tabah dan berani,
dari anak penghuni penjara sendiri?

Sepuluh anak seperti dia
akan menghapuskan erti seribu penjara.

-usman awang-

Wednesday, March 9, 2011

lawak yang tak berapa lawak daaa...

Suatu petang, masa tu tengah borak-borak dengan ‘geng glamour’ pasal kenangan masa kecik2 dulu…

Tiba2 cik nda menunjukkan kaki dia yang suatu masa dulu terkena besi dek main bola, bola ape yang dia main aku tak pasti, aku rasa bola sepak kot…

Cik nda : cuba korang tengok kaki aku berparut kena besi masa main bola… sampai skang aku x leh lupa.

Aku : owh mesti teruk ni kna besi tu kan…

Cik kitty : em em… siap berparut lagi (wah… buat2 ambik ati dia)

Cik zack : erm ni mesti lekat dalam tu kan besi tu… (sambil gelak2, wat lawak plak cik zack ni.)

Aku : macam mana besi tu boleh masuk dalam kaki tu msa main bola??? (serius muka aku masa ni) besi yang ada kat dalam bola tu ke? (terfikir sejenak,,, kenapa bodoh sangat aku Tanya soalan ni? Dalam bola mana ada besi? Aku pulak pening)

Tanpa diminta untuk jd joker….

Cik zack n cik kitty : hahahahahaahahahahahahahaha (tergolek diorang gelak aku)

Aku: (dalam hati aku kata) “panas hati betul, gelak kat aku ye minah 2 orang ni,,, aku serius ni, diorang main2 plk, kot2 la bola sepak zaman skang ade besi dalam tu, tapi macam mana nak sepak kalau berat… ya x ya jgk erk”

Cik kitty : woi bola mana ade besi la, dia sakit masa tu n pegi hospital doctor la yang masukkan besi kat dia… ape la ko ni, agak2 r… (dengan over confident nya dia… cik zack plak mengiakan ape yang cik kitty kata)

Cik nda : bukan la weiiiiiii… sume salah,,, mna ada aku pegi hospital…

Aku : hahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahah (aku gelak diorang habis-habisan)

Cik nda : macam ni, masa aku main aku ter sepak besi payung la,,, ade ke kata aku pegi hospital la, kna besi dalam bola la… buat lawak x habis2…

TAMAT

Sebenarnya xde ape yg nak aku cite,,, jd aku cite la psal ktorang time borak2 n buat lawak… kalau sape2 xska bca n kejenye nak mengutuk,,, awal2 lg tutup ea… pesanan penaja.

Saturday, March 5, 2011

kisah kebakaran di kolej ku...

Malam ni memang sunyi, tak de orang pun berkeliaran kat luar bilik, tapi tak tau la kat luar blok, may be ramai lagi kot yang dok ‘lipute lipute’ bak kata orang Kelantan. Bunyi cengkerik sikit-sikit tu ade la… jam da tunjukkan jarumnya di pukul 12.30 am…

Mata aku pun da macam ade mesin basuh dah dok tergantung, mulut aku pun macam harimau kelaparan, ternganga aje keje… ish x boleh jadi ni mengantuk dah…

Lepas aku tidur dalam 2 jam lebih, tiba2…

“api… api… api… api………!!!!”

“keluar bilik semua, keluar… keluar…”

Aku masih sedar tak sedar lagi, masih mamai, aku masih percaya ngan tak percaya pun ade jgk… tiba-tiba ade orang ketuk pintu bilik aku suruh keluar..

“tuk tuk tuk… keluar ade kebakaran….!!”, diorang ketuk ala2 nak suruh bangun tahajud gtu…

Dalam hati aku kata, “kebakaran??? Alamak elektrik pon da tak de, maknanya betul la ni kot”

Ape yang aku terbayang masa tu, antara aku akan terselamat atau mati dalam api je…



(ini api yang aku bayangkan)

“akak bangun kak…”, adik rumet bersuara mengejutkan aku dari tidur. (padahal aku da tersedar dah hehe)

“ade ape ye adik rumet??? Betul ke ade kebakaran???”, aku tanya adik rumet sambil menjenguk keluar. Sume lampu da terpadam, tinggal yang gna bateri je. tu pun samar2 je Nampak, dalam hati aku berkata, “mana apinye,,, aku tak Nampak api pon, bayang asap pon tak de, ni kes tipu ke ape???”

“tak tau la kak, diorang suruh kita keluar, ada kebakaran katanya”, adik rumet jawab pertanyaan aku.

“jom la kak!”, adik rumet mengajak aku.

“erm ok adik rumet”, aku bergegas ambil tuala dan mengenakan atas kepala (kononnya tutup aurat haha)

“eh adik rumet pakai tudung ke???”, aku tanya soalan bodoh daaaa…

“ha a la kak”,

Aku mencapai tudung yang dah tersedia ada keronsang, hati aku jangan dok kata lah memang kelam kabut dah.

Aku pun keluar dari bilik dengan adik rumet… sesampai saja di tangga aku terjumpa cik kawan n rumetnya.

................................................

masa nak turun tangga...

“nape ko pakai t-shirt je, wei kita kena turun bawah la, pegi ambik sweater ko skang”, marah cik kawan kat aku…

“la aku takut wei, ak x sempat tadi, ok aku pegi skang”, aku beralasan bodoh, ade ke nak pakai t-shirt je turun, pakai la baju lengan panjang sikit, kalau jumpa ngan en.lelaki kat bawah tu tak ke naya aku… ye tak ye jugak kan.

Aku mencapai sweater dan handphone… aku meluru ke tangga untuk turun.

Sesampai je kat pintu blok, ade seorang bomba menanti di situ…

“ha sila2…” kata en.bomba.

“ade ke siap bersila2 lagi, dia tak tau ke aku punya la gelabah, eeee main2 pulak dia, tau la dia bomba…”, berleter plak aku dalam hati, aku pandang je en.bomba tu, tapi aku tak Nampak, Cuma aku Nampak kelibat yang dia tu lelaki je (lagi pon aku da dengar suara haha).

Aku pun turun la dekat ‘assembly point’ kat fountain bawah tu…

.............................

ketika berada di 'assembly point'...

“ade ape ni cik. Kawan 2??? Betul ke ade kebakaran??? Tak nampak asap pon (api pon haram la nak nampak kan klo da asap pon xde)” aku bertanya cik kawan 2..

“xtau la, hairan jugak ni”, jawab cik kawan 2. Aku pun terdiam lah, malas dah nak bertanya banyak2.

Mungkin kebakaran betul ni, puan fellow siap wat turun anak dia lagi. Lagi pon x kan orang nak main2 kot benda macam ni…kan??

Sekali lagi aku hairan bin ajaib. Ade ke ketua blok suruh duduk dalam barisan, dalam barisan pulak kna duduk mengikut blok, dalam barisan blok kna ikut aras pulak… keaadaan cemas pon boleh nak duduk dalam barisan ke… pelik jugak ni…

“beratur… beratur mengikut aras,, sebelah kiri blok kalui, dan sebelah kanan blok kelah”, arah en.fellow.

“barisan pertama ground floor, barisan ke2 1st floor, bla, bla, bla…..” , arah cik ketua blok.

Kami pun ikut je lah, sebab berdebar punya pasal, tanya pon x banyak dah.

“berundur ke belakang, lori bomba nak masuk!!!”, arah en.fellow.

Hati aku berleter lagi, “ish bomba ape masa ni pon xsampai lagi, kalau yang nazak kat atas tu, sempat mati dulu la kot”, haish hati aku xhabis2 dok mengomel.

.....................................

Setelah beberapa minit…

Bomba pon datang diikuti ambulans…

En.bomba n kawan2 diorang bersiap2 utk selamatkan orang di atas blok kalui.

Setelah beberapa minit kemudian…

En.bomba dan kawan2nya turun dan membawa orang yang hangus terbakar dek api, kawannya di sebelah sedang sedih…

“owh masyaAllah,,, teruknya”, hati ku berkata. Padahal aku tak nampak pon orang kat atas benda yang bomba usung tu… tapi da nampak sedih.

Sekali lagi aku hairan, kenapa sume fellow tak cemas pon… aku tertipu ke?

Cepat2 ambulans berlalu ke pusat kesihatan university.

..................................

30 minit kemudian…

TIBA-TIBA…

“terima kasih kerana memberi kerjasama dalam latihan kecemasan semasa kebakaran,,, bla bla blab la…”, ucap en. Fellow yang sorang lagi.

“astghfirullahah ‘azimmmm, rupe2nya latihan kecemasan semasa kebakaran”, sedikit geram ade jugak la. Da la hodoh giler aku berpakaian malam tu, jatuh saham aku yang tak pernah2 pakai macam tu… haish

Selepas ucapan dan sbgnya, ketika nak membaca doa, tiba-tiba….

Hujan turun dengan lebat… semua orang ke tempat yang teduh…



(ini lah saat yang aku bayangkan,,, takutkan)

Wallahua’lam….