Tuesday, September 27, 2011

kawen... kawen... nikah...!!!

Dalam blog kali ni aku xnak ckp psal bnda lain, cma ak nk ckp psal kawen. Korang pernah tak terfikir nak kawen? Dlm msa yg sama korang pernah tak terfikir dengan sape sasaran yang korg akn kawen????

Haaaa yg ni aku nk cite sgt ni. aku, klu aku, aku akn kta, aku akn kawen ngan seorang lelaki yang msih bujang n baik budi pekerti. Blh percya ke skang ni??? yg tu aku tak tau!!!

Yg aku nk fokus skang ni, pmpn yg jwpnnya “nak kawen ngan laki orang” or “laki kaya, xsmart xpe, jd no2 pon xpe”… geramnye aku pmpn cmni, xpenah fkir ke psal perasaan isteri dia n ank2 dia kt rumah…??? Mcm mna perasaan mereka yg d madukan? Sakitkan!!! Ak dpt rsakn bnda ni sbb ak pon pmpuan, same je perasaan.

Sebenarnya, aku bukan nk mengubah hukum yang Allah tetapkan… yes, aku tahu berpoligami itu di bolehkan dalam islam.

Masalahnya sekarang, lelaki yg berkawin isteri kedua, jrg berkhwin ats sbb nk slmtkn n nk melindungi wanita or ada alasan yg kukuh, klo dlm 1000 tu sorg je lah yg mcm tu. rata2 klo kawen isteri ke2 mst cantik dr isteri pertama, pstu muda xyah nk kta la, hntaran berbelas2 ribu… yg pmpuan tu plk xsedr ke yg dia ambk laki org, pstu nak hntran berbilion… eeee… xpayah lahhhh…piiiiirahhhh!!!

Ade 1 cite, seorg hamba Allah, diorg ni tergolong d kalangan org berada la. Isterinya sangat2 baik, solehah, sanggup berenti kerja semata2 berkorban utk urus suami n anak. Last2, suami dia kawen dengan pmpn lain yg umo 20 thn, cba bygkn??? Ni kwen sbb nk lindungi pmpn ke sbb berkenan dia ank dara lg???? jwb2!!! Nasib baik si isteri dia juga seorg yg berkerjya jugk. Ni la org lelaki wt kputusan x fikir perasaan pmpuan, istei sggup berhenti kerja semata2 utk urus mkn mnum pkai suami, tkt2 x terjaga, nk jga anak lagi, hntr n ambk ank ke sekolah… sume d urus isteri… xpernah ke org laki fkir psal pengorbanan isteri smpai mcm tu skali??? Lelaki berjya sbb ada seorang wanita yg mendorong d blakang, klo x lelaki x akn berjya. Dalam hal ni, aku xsalahkn lelaki 100%, pmpn ni pon same je, da tau laki org nk wtpe, xkira la hensem lebh dr ape skali pon. Pmpuan skang ni pon bnyak jgk yg gediknye, menympah aku…

Aku malasla nk pnjgkn cite ni, jap lg ade plk yg fire aku… tp aku ckp bnda btol, nk kawen sampai 4 pon xpe, tp blh adil, ckup utk bg nfkah, ank2 ckup ksih syg n xde yg membrontak, sume bnda perfect bg kt stiap isteri xpe r… ni, yg sana xckup mkan, yg sini ank2 entah kemana… baik xpayah la kawen kalo mcm tu, wt sush org…

Sory la klo yg aku tulis ni terkena kt si pembaca,,, aku maaf seribu kali maaf la, aku juz nak luahkan isi hti aku yg ak geram sgt kt golongan mcm ni…

Klo ak salah, btulknlah,,, aku menulis ni dgn emo skit…maaf,maaf,maaf…

Aku out dlu… gracias…

1 comments:

~PENCHENTA~ said...

Kalau dia kahwin lagi sebab perempuan tu anak dara pun apa salahnya. Mahu yang mana? Maksiat berleluasa atau poligami tanpa rela?

Asalkan lelaki tu mampu. In term of mampu berlaku adil, mampu beri nafkah, etc.

Allah buat sesuatu hukum bertepatan dengan keperluan manusia. Jangan membenci hukum. Cuma atas kelemahan anda, anda tak mampu berpoligami. Itu saja.

Doa' lah semoga tak terpaksa kahwin laki orang di akhir zaman yang ketandusan lelaki ni. :)

Post a Comment