Wednesday, March 25, 2009

Kemelesetan ekonomi… bagaimana untuk tanganinya?

Tempias kemelesetan ekonomi dunia semakin terasa di Negara ini apabila lebih 10,000 rakyat Malaysia kehilangan pekerjaan sejak awal tahun ini. Statistik terkini kementerian sumber manusia pula menunjukkan 15,000 pekerja diberhentikan sejak pertengahan tahun lalu dan 45,000 lagi diberhentikan menjelang tahun baru cina minggu lepas. Pengarah Eksekutif Persekutuan majikan-majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan pula menjangkakan 200,000 pekerja bakal diberhentikan berikutan kesan kegawatan ekonomi global.
Tiga fakta diatas merupakan perkara yang menjadi kebimbangan bagi rakyat Malaysia khususnya. Kita dapat lihat berapa banyak yang kehilangan pekerjaan ketika ramai yang di luar sana masih lagi tercari-cari pekerjaan. Ekoran daripada masalah ini banyak perkara boleh berlaku. Yang pastinya mereka yang hilang pekerjaan akan hilang punca rezeki sedangkan banyak mulut yang perlu disuap. Namun begitu, kita juga bimbang golongan ini akan turut kehilangan punca dan akhirnya terjerumus ke lembah jenayah akibat tekanan hidup kerana lazimnya kadar jenayah akan meningkat apabila ekonomi negara Negara tidak begitu memberangsangkan.
Dalam masa yang sama lebih 1.5 juta pekerja asing yang berdaftar di Negara ini juga turut diberhentikan kerja atau diminta bercuti tanpa gaji. Apakah yang boleh dilakukan oleh mereka? Ada sesetengah dari mereka mengambil keputusan untuk pulang ke Negara masing-masing dan ada yang enggan pulang. ini kerana mereka sudah tidak ada apa-apa di Negara sendiri kerana telah digunakan untuk perbelanjaan untuk dating mencari pekerjaan di Malaysia suatu ketika dahulu. Inilah dilema yang dihidapi oleh pekerja-pekerja asing yang telah diberhentikan kerja. Tidak cukup daripada itu ramai juga pekerja tempatan yang menerima nasib yang sama.
Dalam keadaan genting ini, kerajaan perlu mengambil tindakan tegas dengan membela nasib rakyat tempatan untuk memperolehi semula peluang pekerjaan kerana kita lihat pada hari ini berapa ramai mahasiswa yang sedang menunggu untuk mendapatkan pekerjaan. Sungguh pun begitu, kerajaan haruslah mengambil pelbagai inisiatif dengan apa jua skim atau kaedah bagi menangani masalah ini perlu mengambil kira nasib pekerja tempatan.
Kita petik daripada cadangan oleh Shamsuddin bagi memulihkan keadaan ini dalam jangka panjang, kerajaan perlu :
1) Menghantar pulang semua pendatang tanpa izin ke Negara asal.
2) Menggantikan pekerja asing dengan rakyat Malaysia secara berperingkat-peringkat.
3) Membekukan pengambilan pekerja asing.
4) Memberi keutamaan kepada rakyat Malaysia untuk diambil bekerja.
Dalam usaha menangani masalah pembuangan pekerja ini, kita berharap syarikat-syrikat terlebih dahulu mencari pendekatan lain terlebih dahulu sebelum membuang pekerja tempatan antaranya meminimumkan kos dengan mengurangkan kerja lebih masa dan meniadakan bonus. Selain itu, pekerja tempatan yang diberhentikan kerja perlu diberi latiahn dan kursus-kursus profesional supaya mereka dapat mencari rezeki sendiri tanpa mengharapkan makan gaji. Menceburi bidang keusahawanan dan perniagaan merpakan salah satu pendekatan untuk mengelakkan pengangguran. Kita cuba singkap kemelesetan ekonomi pada tahun 1997, ramai yang memulakan perniagaan kecil-kecilan dengan menjual air di tepi jalan, membuka kedai runcit dan sebagainya. Ini merupakan langkah permulaan yang baik dan lebih baik jika kerajaan menawarkan skim pinjaman mudah sebagai modal permulaan serta lebih dari itu ia juga dapat memberi galakan kepada mereka untuk mebuka perniagaan sendiri. Tidak cukup dari itu, moleklah kiranya jika kerajaan juga wajar mempertingkatkan untuk memberi latihan secara percuma kepada pekerja yang diberhentikan sejajar dengan hasrat membantu mereka yang dalam kesusahan.
Tuntasnya di sini, kita percaya kerajaan mempunyai kaedah dan perancangan tersendiri dalam menangani masalah ekonomi global ini. Pakej rangsangan ekonomi RM 7 bilion pada November lalu perlu diteruskan dengan pakej rangsangan ekonomi kedua secepat mungkin seperti yang dirancang oleh kerajaan. Ia diharap dapat memulihkan kembali ekonomi Negara yang semakin layu. Walau apa pun, keadaan ekonomi global kini menguji ketahanan rakyat di Negara ini yang sudah menempuh pengalaman yang sama beberapa tahun lalu.

23 Mac 2009, kolej kelima upm.

1 comment:

  1. Saya Devina dari malaysia di bandar malacca, saya menumpukan masa saya di sini kerana janji yang saya buat kepada Puan Elizabeth yang menjadi pemberi pinjaman dalam talian firma pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat jawatan saya pada hari ini .

     Beberapa bulan yang lalu saya melihat komen yang disiarkan oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah ditipu meminta pinjaman dalam talian dari Dr James Mowat, menurutnya sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Puan Elizabeth dan Puan Elizabeth meminjamkan Rm35,000, 0Rupiah tanpa tekanan dan kelewatan, sila hubungi Dr James Mowat melalui e-mel: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk mengelakkan menjadi mangsa penipuan.

    Saya membuat keputusan untuk menghubungi Arnah untuk mengesahkan sama ada ia benar dan untuk membimbing saya bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada Puan Elizabeth, dia memberitahu saya untuk menghubungi Puan Elizabeth saya menegaskan bahawa dia harus memberitahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu adalah sangat mudah bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Elizabeth yang saya perlu lakukan adalah menghubungi beliau, mengisi borang permohonan menghantarnya semula, menghantar salinan kad pengenalan saya yang diimbas, kemudian mendaftar dengan syarikat yang selepas itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . maka saya bertanya kepadanya bahawa bagaimana anda mendapat pinjaman anda? dia menjawab mengatakan bahawa itu semua dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Puan Elizabeth dan saya mengikuti arahan dengan berhati-hati kerana saya memenuhi keperluan mereka dan pinjaman saya telah diluluskan dengan jayanya tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akaun saya saya diminta untuk berjanji untuk berkongsi berita baik tentang Puan Elizabeth dan itu mengapa anda melihat jawatan ini hari ini. kepada kejutan saya yang paling besar saya menerima berjaga-jaga sebanyak Rm25,000 Rupiah.So saya nasihat setiap orang yang mencari sumber yang boleh dipercayai untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman selamat anda juga boleh menghubungi saya E-mel saya: devinairf128@gmail.com atau anda juga boleh menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu perubahan yang baik patut mendapat perhatian yang lain.

    ReplyDelete

2013 sehingga 2019

assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh... kali ni rasa nk cerita diri sendiri, dari pertama kali kenal dengan jantung hati saya. ...