Wednesday, March 25, 2009

ZHENG HE DAN PERJUANGAN ISLAM....

JANGKAAN PEROLEHAN KAJIAN

Kajian ini adalah berbentuk kajian perpustakaan yang menyediakan buku-buku rujukan dari perpustakaan dan rujukan dari internet.

Kajian perpustakaan ini diharapkan dapat memberi manfaat untuk dihayati dari sudut kesan sejarah Laksamana Zheng He (Cheng Ho) secara mendalam bagi tatapan generasi akan datang. Hasil kajian ini akan menyediakan beberapa alternatif dan panduan kepada kapada pihak-pihak berkenaan terutamanya golongan remaja supaya mereka dapat mengambil contoh dan teladan untuk dijadikan panduan.

Pelayaran dan kesan sejarah Zheng He (Cheng Ho) tidak menarik minat sesetengah golongan remaja khususnya dan sesetengah golongan untuk mengkajinya secara terperinci. Sehubungan dengan itu, kajian ini akan menyediakan maklumat-maklumat tentang bagaimana pelayaran, penemuan dan sumbangan Laksamana Zheng He kepada dunia untuk menarik minat para pembaca agar meningkatkan ilmu tentang sejarah tokoh yang dikagumi.
PEMBAHAGIAN ISI

1. Biodata Zheng He

2. Salasilah keturunan Zheng He
- Zheng He dan nenek moyangnya

3. Asal nama Sam Po

4. Pengalaman hidup Zheng He

5. Latar belakang pelayaran Zheng He
- Bandar persinggahan kapal Zheng He

6. Perbandingan dengan pelayar eropah

7. Islam di China dan kaitan dengan Zheng He
- Islam pada abad ke-15
- Zheng He, muslim yang taat
- Kepercayaan agama

8. Peninggalan sejarah Zheng He di Malaysia
- Kaitan dengan Puteri Hang Li Po
- Kisah Bukit China di Melaka
- Zheng He dan Sarawak

9. Sumbangan Zheng He
- Bidang pelayaran antarabangsa
- Bidang perniagaan
- Bidang kebudayaan
JOM KITA BERKENALAN DENGAN ZHENG HE...

Begitu juga dalam banyak bidang sains yang lain tidak terkecuali ilmu astronomi atau falak itu sendiri. Serentak begitu banyak peralatan pelayaran yang ada kaitannya dengan alam semesta dijadikan alat pelayaran dalam dunia barat.

Kontroversi tentang siapa yang sebenarnya dahulu mengelilingi dunia sama ada pelayar barat seperti Magellen dan Columbus, ataupun seorang China, Zheng He (Cheng Ho) yang dikata menganut kuat agama Islam, begitu relevan sekali untuk kita ikuti dalam konteks ini. Tidak syak lagi Zheng He (1371-1435) adalah pelayar China yang paling terkenal, memandangkan pada ketika itu pelayar barat dikatakan telah pun mempunyai peta pelayaran yang kononnya berasal daripada pelayar China seperti Zheng He. Dan kita tahu pemetaan, apabila hala tuju pelayaran sering bergantung kepada ilmu falak ataupun astronomi dan kosmologi. Tahun ini merupakan ulang tahun ke-600 bagi pelayaran. Zheng He yang akan disambut besar-besaran di merata dunia, sekali gus merupakan tahun untuk kita bermuhasabah tentang kedudukan ilmu semasa.

Pada masa yang hampir sama dengan pelayaran Zheng He, seorang rakyat Maghribi, Abu Abdullah Mohammed Ibn al-Sharif al-Idrisi (1100-1166 A.D.) atau lebih dikenali sebagai Ediris atau Al-Idrisi juga telah pun mencatat nama sebagai ahli geografi dan pelukis.

Begitulah betapa pentingnya ilmu falak, astronomi dan kosmologi kepada manusia sehingga hari ini dimana ilmu-ilmu dalam bidang ini penting terutama bagi umat islam dimana melalui ilmu ini umat islam akan mengetahui arah kiblat, tarikh, bulan dan sebagainya.
Dilahirkan dengan nama Ma He di Yunnan, sebuah provinsi Mongol ketika itu yang terletak beberapa minggu perjalanannya dari pelabuhan terdekat, Zheng He bukannya orang Cina, tetapi merupakan orang Muslim Asia Tengah. Anak kepada seorang pegawai luar bandar, beliau ditangkap oleh tentera Cina yang menggulingkan Dinasti Mongol pada tahun 1382. Kemudian, beliau dilatih menjadi sida-sida empayar dan ditugaskan ke istana Zhu Di, puteraYan yang suka berperang.

Dalam tempoh 20 tahun, Zheng He telah menjadi salah seorang pembantu utama putera Yan, serta juga ahli strategi utama dalam pemberontakan yang menyebabkanZhu Di (dengan gelaran Maharaja Yongle yang bermaksud "Maharaja Kebahagiaan Abadi") menjadi maharaja Dinasti Ming yang ketiga pada tahun 1402. Dinamai semula sebagai Zheng oleh Maharaja selepas kemenangannya dalam pertempuran di Zenglunba yang terletak berhampiran dengan Beijing, beliau kemudian dilantik untuk mengetuai salah satu angkatan tentera laut yang paling kuat di dunia ketika itu. Misinya membuktikan kehebatan dan keupayaan pengurusan dan teknologi, tetapi tidak membawa kepada perdagangan yang besar. Ini disebabkan Zheng He merupakan seorang laksamana dan pegawai, bukannya pedagang.

Zheng He sebenarnya adalah keturunan ke-37 Nabi Muhammad.

Nama Laksamana Cheng Ho (Zheng He) tidak asing lagi dalam sejarah Melayu. Beliau merupakan seorang tiong hua yang hidup sekitar 6 abad lalu. Menurut Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Hj. Mohd Ali Rustam berkata “The name Admiral Cheng Ho (Zheng He) spells greatness, respect and of late, skepticism as far as the history of global sea expedition is concerned. Largely known to the world as and envoy of the Ming Dynasty, Zheng He was also an expert seafarer, a daring explorer, an effective ambassador and a cunning warrior. Most importantly, he was a muslim blood and probably one of the world’s greatest muslim figures back in the 15th century.”

Zheng He merupakan ahli pelayaran terbesar bukan sahaja dalam catatan sejarah pelayaran China malah pada sejarah dunia. Beliau telah memimpin armada raksasa mengunjungi ke lebih 30 negara serta kawasan Asia Tenggara, Samudera Hindia, Laut Merah dan Afrika Timur selama 28 tahun. Pelayaran beliau mempunyai misi yang tersendiri, antaranya untuk mengukuhkan hubungan antara negara china dan negara-negara lain, memajukan perdagangan antarabangsa, menunjukkan kekuatan negara china dan sebagainya. Dengan adanya misi tersebut kita dapat lihat kejayaan Zheng He dalam pelayarannya. Selama hidupnya, beliau telah melakukan petualang antara benua sebanyak tujuh kali berturut-turut dalam kurun ketika berumur 28 tahun.
Dalam pelayarannya, beliau telah mencatat dalam sejarah pelayarannya yang luar biasa kerana mampu mengubah peta navigasi dunia sampai abad ke-15. selain dari itu, beliau merupakan seorang muslim yang taat dan aktif alam menyebarkan islam walau di mana berada. Kesimpulannya, walaupun hidupnya terkenal dengan pelayarannya namun Islam tidak diketepikan dan telah meninggalkan kesan sejarah yang boleh dijadikan teladan kepada kita dan generasi akan datang.
MUSLIM DI CHINA SEKITAR ABAD KE-15


Zheng He adalah seorang Muslim yang taat, namun demikian, topik ini amat kurang terungkap di sepanjang sejarah. Kemunculan seorang tokoh yang penting tidak akan terpisahkan dari latar blakang sosialnya. Dalam tajuk ini kita akan menitikberatkan hubungan antara Zheng He dengan Muslim di China sekitar abad ke-15

Tentang tersiarnya agama Islam ke China, kebanyakan sarjana berpendapat bahawa peristiwa itu terjadi pada pertengahan abad ketujuh. Suatu peristiwa penting yang terjadi pada masa itu ialah, Khalifah ketiga, Usman bin Affan (577-656) telah mengirim utusannya yang pertama ke China pada 25 Ogos tahun 651 M (2 Muharam 31 H). Ketika menghadap Raja Yong Hui Dinasti Tang, utusan Arab itu telah memperkenalkan keadaan negerinya beserta agama Islam. Demikian dicatat dalam Jiu Tang Shu (Buku Dinasti Tang Lama) bahagian sejarah Ta Shi (Arab) jil.198. Sejak itu mulai tersebarlah agama Islam di China.

Islam masuk ke China melalui daratan dan lautan. Perjalanan darat ialah dari arab sampi ke bahagian barat laut China dengan melalui Persia dan Afghanistan. Jalan ini terkenal dengan nama ”jalur sutera” . Manakala perjalanan laut ialah dari Teluk Persia dan Laut Arab sampai ke bandar China seperti Guangzhou, Quanzhou, Hangzhou dan Yangzhou dengan melalui Teluk Benggala, Selat Melaka dan Laut China Selatan.

Pada sekitar abad ketujuh dan kelapan hubungan antara China dengan Arab sangat baik. Empayar Arab telah 36 kali menghantar utusan muhibahnya ke China selama 147 tahun dari tahun 651 sampai tahun 798. para pedangang Arab dan Persia yang berniaga ke China umumnya orang Islam yang datang berseorangan dan kemudian menikah dengan wanita tempatan. Keturunan mereka turun temurun memeluk agama Islam dan menjadi penduduk di China.

Pada permulaan abad ke-13 banyak orang Islam di Asia Tengah dan Asia Barat menjadi tentera Mongol dalam ekspedisi ke Barat yang dipimpin oleh Jenghis Khan. Mereka yang kebanyakan terdiri daripada perajurit, tukang kayu, tukang besi dan sebagainya ikut ke China bersama tentera Mongol. Umumnya mereka berasal dari bangsa Se Mu. Moyang Zheng He berasal dari bangsa Se Mu di Xi Yu. Pada Dinasti Han (206 SM-220 M), Xi Yu merujuk kepada Xinjiang (bahgian barat Laut China), Asia Tengah dan kawasan-kawasan lainnya yang terletak di sebelah barat kota Yu Meng Guan (Propinsi Ganshu). Pada Dinasti Yuan pelbagai bangsa di Xi Yu disebut sebagai bangsa Se Mu. Pada Dinasti Yuan (1206-1368) kedudukan sosial bangsa Se Mu lebih tinggi daripada bangsa Han, tetapi di bawah status bangsa Mongol. Dengan menempatkan banyak perajurit Muslim dan dibangunkannya masjid-masjid di pelbagai tempat kerajaan Dinasti Yuan, maka agama Islam mulai tersebar luas di China.

No comments:

Post a Comment

2013 sehingga 2019

assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh... kali ni rasa nk cerita diri sendiri, dari pertama kali kenal dengan jantung hati saya. ...